Institutie van Bucanus

de christelijke leer in vragen en antwoorden


institutie:6

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
institutie:6 [29-08-2025 om 12.53 uur] ds. J.H. Zwartinstitutie:6 [20-09-2025 om 11.40 uur] (huidige) ds. J.H. Zwart
Regel 104: Regel 104:
 ==== 20. Heeft eenieder zijn eigen naam? ==== ==== 20. Heeft eenieder zijn eigen naam? ====
  
-De namen die hun voor een tijd gegeven worden om de ambten die hen opgelegd zijn, zijn geen eigennamen maar namen die verschillende manieren aangeven waardoor ze Gods wil volbrengen, die krachtig uitvoeren en waarmee ze aan de mensen verschijnen.((*Daniël 8:16 *Daniël 9:21)) Zo wordt in Lucas 1:19 gesproken van Gabriël, wiens naam betekent: de sterkte van God, omdat God door hem zijn macht uitvoert. En Daniël 10:13 spreekt van Michaël, dat betekent: wie is als de sterke God. Tobit 3:19 noemt Rafaël, welke naam komt van helen of gezond maken, want hij was gekomen om Sara en Tobias gezond te maken. Evenzo noemt 4 Ezra 4:1 Uriël, wat betekent: van het licht, omdat hij gekomen was om Ezra te verlichten en te onderwijzen.+De namen die hun voor een tijd gegeven worden om de ambten die hen opgelegd zijn, zijn geen eigennamen maar namen die verschillende manieren aangeven waardoor ze Gods wil volbrengen, die krachtig uitvoeren en waarmee ze aan de mensen verschijnen.((*Daniël 8:16 *Daniël 9:21)) Zo wordt in Lucas 1:19 gesproken van Gabriël, wiens naam betekent: de sterkte van God, omdat God door hem zijn macht uitvoert. En Daniël 10:13 spreekt van Michaël, dat betekent: wie is als de sterke God. Tobit 3////:19 noemt Rafaël, welke naam komt van helen of gezond maken, want hij was gekomen om Sara en Tobias gezond te maken. Evenzo noemt 4 Ezra ////4:////1 Uriël, wat betekent: van het licht, omdat hij gekomen was om Ezra te verlichten en te onderwijzen.
  
 ==== 21. Hebben de engelen ook enige kennis van dingen? ==== ==== 21. Hebben de engelen ook enige kennis van dingen? ====
Regel 115: Regel 115:
 ==== 22. Weten de engelen de daden van ieder mens en al wat hij doet, zegt of lijdt? ==== ==== 22. Weten de engelen de daden van ieder mens en al wat hij doet, zegt of lijdt? ====
  
-Nee, want in Hebreeën 4:13 wordt gezegd dat voor God alle dingen open en ontbloot zijn voor zijn ogen: maar nochtans weten ze het van die mensen over wie zij door God belast zijn zorg te dragen. Want in Handelingen 10:4 zegt de engel tot Cornelius: "Uw gebeden en uw aalmoezen zijn voor God in gedachtenis gekomen." Ze nemen dus onze woorden en werken waar, zodat wij ons wel mogen schamen wat te zeggen of te doen, dat wij ons anders zouden schamen voor eerlijke mannen te bedrijven. Met welk argument of bewijsreden Paulus in 1 Korintiers 11:10 leert Dat de vrouwen om de eerbaarheid behoren met gedekt hoofd te zijn in de gemeente om der engelen wil.+Nee, want in Hebreeën 4:13 wordt gezegd dat voor God alle dingen open en ontbloot zijn voor zijn ogen: maar nochtans weten ze het van die mensen over wie zij door God belast zijn zorg te dragen. Want in Handelingen 10:4 zegt de engel tot Cornelius: "Uw gebeden en uw aalmoezen zijn voor God in gedachtenis gekomen." Ze nemen dus onze woorden en werken waar, zodat wij ons wel mogen schamen wat te zeggen of te doen, dat wij ons anders zouden schamen voor eerlijke mannen te bedrijven. Met welk argument of bewijsreden Paulus in 1 Korintiers 11:10 leert dat de vrouwen om de eerbaarheid behoren met gedekt hoofd te zijn in de gemeente om der engelen wil.
  
 ==== 23. Maar hebben ze wel kennis van de gedachten en gevoelens van de mensen? ==== ==== 23. Maar hebben ze wel kennis van de gedachten en gevoelens van de mensen? ====
Regel 130: Regel 130:
   - Zij kunnen werken in die zin, zo uitwendig, als toen ze de ogen van die van Sodom verblindde dat ze de deur van Lots huis niet konden zien, ((*Genesis 19:1)) en de Syriërs ((*2 Koningen 6:18))een gedruis in haar leger verwekt hebben.((*2 Koningen 7:6)) Zo ook de inwendige, gelijk als ze de oudvaders veel dingen in de droom getoond en geopenbaard hebben, en de vromen veel dingen in het geheugen en het verstand terug brachten.   - Zij kunnen werken in die zin, zo uitwendig, als toen ze de ogen van die van Sodom verblindde dat ze de deur van Lots huis niet konden zien, ((*Genesis 19:1)) en de Syriërs ((*2 Koningen 6:18))een gedruis in haar leger verwekt hebben.((*2 Koningen 7:6)) Zo ook de inwendige, gelijk als ze de oudvaders veel dingen in de droom getoond en geopenbaard hebben, en de vromen veel dingen in het geheugen en het verstand terug brachten.
   - De engelen kunnen het verstand zelf niet verlichten of de wil krachtig roeren, hetwelk de Heilige Geest alleen toekomt. ((*Spreuken 21:1)) Maar als werktuigen van de Heilige Geest het bedenken van het gehoorde woord verwekken, het verstand de waarheid voorstellen en hetzelve vermanen, dat ze zelf toestemt en onze wil tot enig goed, als Raadsheren radende, alleen en inwendig als sprekende en werkende door een geestelijke wijze aansporen. ((*Hebreeën 1:14 *Matteüs 2:13))   - De engelen kunnen het verstand zelf niet verlichten of de wil krachtig roeren, hetwelk de Heilige Geest alleen toekomt. ((*Spreuken 21:1)) Maar als werktuigen van de Heilige Geest het bedenken van het gehoorde woord verwekken, het verstand de waarheid voorstellen en hetzelve vermanen, dat ze zelf toestemt en onze wil tot enig goed, als Raadsheren radende, alleen en inwendig als sprekende en werkende door een geestelijke wijze aansporen. ((*Hebreeën 1:14 *Matteüs 2:13))
-  - Die goede engelen hebben ook meer kracht dan de duivelen.((*Openbaring 12:7-8 *Tobit 8:3))+  - Die goede engelen hebben ook meer kracht dan de duivelen.((*Openbaring 12:7-8 Vgl. ook Tobit 8////:3.))
  
 ==== 26. Welke spraak gebruiken de engelen bij God, onder elkaar of bij de mensen? ==== ==== 26. Welke spraak gebruiken de engelen bij God, onder elkaar of bij de mensen? ====
Regel 140: Regel 140:
 Dat is verschillend en velerlei want ze zijn Gods dienaren. Vorsten en prinsen die naar het bevel van haar koning wachten (dat zij gaarne en vaardig volbrengen), ((*Psalm 83:7 *Psalm 103:21 *Hebreeën 1:14)) tot eer van God en tot de zaligheid van de mensen. Zoals in Psalm 104:4 te verstaan is: "Hij maakt de winden tot zijn boden, laaiend vuur tot zijn dienaren". En die haar schepper met Lofzangen groot maken naar het zeggen van Theodoretus: De dienst van de engelen is het psalmen gezang. ((*Psalm 148:2 *Jesaja 6:3 *Lucas 2:14 *Openbaring 4:8-9 *Openbaring 5:13)) Ten andere zijn ze dienaren van Christus in zoveel Hij mens en de Messias is. Zo leest men dat de engelen hem gediend hebben in de verzoeking die Hij tegen de satan in de woestijn verdragen heeft.((*Matteüs 4:11)) Dat is verschillend en velerlei want ze zijn Gods dienaren. Vorsten en prinsen die naar het bevel van haar koning wachten (dat zij gaarne en vaardig volbrengen), ((*Psalm 83:7 *Psalm 103:21 *Hebreeën 1:14)) tot eer van God en tot de zaligheid van de mensen. Zoals in Psalm 104:4 te verstaan is: "Hij maakt de winden tot zijn boden, laaiend vuur tot zijn dienaren". En die haar schepper met Lofzangen groot maken naar het zeggen van Theodoretus: De dienst van de engelen is het psalmen gezang. ((*Psalm 148:2 *Jesaja 6:3 *Lucas 2:14 *Openbaring 4:8-9 *Openbaring 5:13)) Ten andere zijn ze dienaren van Christus in zoveel Hij mens en de Messias is. Zo leest men dat de engelen hem gediend hebben in de verzoeking die Hij tegen de satan in de woestijn verdragen heeft.((*Matteüs 4:11))
  
-In het bijzonder zijn ze dienaren van de uitverkorenen. Hebreeën 1:14: "Zijn zij niet allen dienende geesten, die uitgezonden worden ten dienst van hen, die het heil zullen beërven?". En zij zijn dienaars van de uitverkorenen op velerlei verschillende wijze: ten eerste in dit leven: en dat of leidende, beschermende en bewarende de uitverkorenen naar de spreuk van Psalm 91:11-12: "want Hij zal aangaande u zijn engelen gebieden, dat zij u behoeden op al uw wegen; op de handen zullen zij u dragen, opdat gij uw voet niet aan een steen stoot." ((*Genesis 14:17 *Exodus 33:2 *Psalm 34:8)) En beschermende hun leven van de vijanden en van alle nood en gevaar. ((* 2 Koningen 6:17 *Handelingen 12:8-11)) Of de oordelen van God van de uitverkorenen tegen de vijanden van de gemeente uitvoerend als te verstaan is uit Genesis 19:10 en 2. koningen 19:35 en Handelingen 12:23. Idem, brengende godvruchtige gedachten in het verstand van de vromen, dezelve bewegende en brengende tot alle goede dingen ((*Handelingen 10:4-5)): want de goede engelen brengen nooit iets voort dat tegen Gods wet is.((*Galaten 1:8 *Galaten 3:19 *Handelingen 7:53 *Lucas 1:19-20 *Handelingen 1:11 *2 Koningen 1:3)) Idem haar helpende en troostend.((*Genesis 16:7 *2 Koningen 1:15 *Handelingen 27:23-24)) Ten andere in de dood, als ze vaardig bereid staan bij de gelovigen in de laatste benauwde strijd, en hun zielen dragen in de hemelse gelukzaligheid zoals uit het voorbeeld van Lazarus blijkt.((*Lucas 16:22)) Ten laatste aan het einde van de wereld als zij de beenderen van alle gelovigen zullen vergaderen opdat ze weer verenigd zijn met de zielen, tot het leven opstaan,((*Matteüs 24:31)) en de kwaden zullen scheiden uit het midden van de rechtvaardigen en die werpen in de vurige poel, maar deze brengen in het rijk van de hemelen. ((*Matteüs 13:41))+In het bijzonder zijn ze dienaren van de uitverkorenen. Hebreeën 1:14: "Zijn zij niet allen dienende geesten, die uitgezonden worden ten dienst van hen, die het heil zullen beërven?". En zij zijn dienaars van de uitverkorenen op velerlei verschillende wijze: ten eerste in dit leven: en dat of leidende, beschermende en bewarende de uitverkorenen naar de spreuk van Psalm 91:11-12: "want Hij zal aangaande u zijn engelen gebieden, dat zij u behoeden op al uw wegen; op de handen zullen zij u dragen, opdat gij uw voet niet aan een steen stoot." ((*Genesis 14:17 *Exodus 33:2 *Psalm 34:8)) En beschermende hun leven van de vijanden en van alle nood en gevaar.((*2 Koningen 6:17 *Handelingen 12:8-11)) Of de oordelen van God van de uitverkorenen tegen de vijanden van de gemeente uitvoerend als te verstaan is uit Genesis 19:10 en 2 Koningen 19:35 en Handelingen 12:23. Idem, brengende godvruchtige gedachten in het verstand van de vromen, dezelve bewegende en brengende tot alle goede dingen ((*Handelingen 10:4-5)): want de goede engelen brengen nooit iets voort dat tegen Gods wet is.((*Galaten 1:8 *Galaten 3:19 *Handelingen 7:53 *Lucas 1:19-20 *Handelingen 1:11 *2 Koningen 1:3)) Idem haar helpende en troostend.((*Genesis 16:7 *2 Koningen 1:15 *Handelingen 27:23-24)) Ten andere in de dood, als ze vaardig bereid staan bij de gelovigen in de laatste benauwde strijd, en hun zielen dragen in de hemelse gelukzaligheid zoals uit het voorbeeld van Lazarus blijkt.((*Lucas 16:22)) Ten laatste aan het einde van de wereld als zij de beenderen van alle gelovigen zullen vergaderen opdat ze weer verenigd zijn met de zielen, tot het leven opstaan,((*Matteüs 24:31)) en de kwaden zullen scheiden uit het midden van de rechtvaardigen en die werpen in de vurige poel, maar deze brengen in het rijk van de hemelen. ((*Matteüs 13:41))
  
 ==== 28. Is een ieder mens, gebied of ook iedere stad een zekere goede engel tot bewaring en een kwade tot verleiding of kwelling bestemd en toegeschikt? ==== ==== 28. Is een ieder mens, gebied of ook iedere stad een zekere goede engel tot bewaring en een kwade tot verleiding of kwelling bestemd en toegeschikt? ====
Regel 150: Regel 150:
 ==== 29. Kan er twist en onenigheid komen onder de goede engelen omwille van ons? Zoals in Daniël 10:13 gezegd wordt dat de vorst van de Perzen gestreden heeft tegen de vorst van Griekenland? ==== ==== 29. Kan er twist en onenigheid komen onder de goede engelen omwille van ons? Zoals in Daniël 10:13 gezegd wordt dat de vorst van de Perzen gestreden heeft tegen de vorst van Griekenland? ====
  
-De zeer geleerde overzetter antwoordt dat we door het woord ‘vorsten’ niet moeten verstaan de engelen die over de koninkrijken van Perzië en Griekenland gesteld zijn, maar die mensen die in die tijd vorsten van Perzië en Griekenland waren. De zin is dat de engel wel tegen Cambyses, toen ter tijd koning van Perzië een en twintig dagen gestreden heeft, dat is: dat hij belet heeft, dat zijn wrede besluiten en plannen om het volk van God nog langer in de gevangenis te houden, en nog meer te verdrukken, niet in het werk zouden gesteld worden: maar dat ook daarna komen zal de vorst van Griekenland, te weten Alexander de Groote, die de razernij van de vorsten van Perzië tegen het volk van God ontstoken, zou bedwingen, hetwelk de historie getuigt dat geschied is. Deze schoolleraars antwoorden dat er een zeer grote overeenkomst en eenheid tussen de engelen is, zoveel de wil aangaat, omdat ze gelukzalig zijn en tussen de gelukzaligen is zeer grote vrede: maar dat nochtans onder haar verscheidenheid van oordelen of gevoelen kan wezen, te weten als de raad van God haar onbekend zijnde, welk de engelen niet altijd geopenbaard wordt, de een aldus, de ander alzo, oordeelt dat men doen zal: want verscheidenheid van gevoelen neemt de vriendschap niet weg maar de tegenheid van wil.+De zeer geleerde overzetter antwoordt dat we door het woord ‘vorsten’ niet moeten verstaan de engelen die over de koninkrijken van Perzië en Griekenland gesteld zijn, maar die mensen die in die tijd vorsten van Perzië en Griekenland waren. De zin is dat de engel wel tegen Cambyses, toentertijd koning van Perzië een en twintig dagen gestreden heeft, dat is: dat hij belet heeft, dat zijn wrede besluiten en plannen om het volk van God nog langer in de gevangenis te houden, en nog meer te verdrukken, niet in het werk zouden gesteld worden: maar dat ook daarna komen zal de vorst van Griekenland, te weten Alexander de Groote, die de razernij van de vorsten van Perzië tegen het volk van God ontstoken, zou bedwingen, hetwelk de historie getuigt dat geschied is. Deze schoolleraars antwoorden dat er een zeer grote overeenkomst en eenheid tussen de engelen is, zoveel de wil aangaat, omdat ze gelukzalig zijn en tussen de gelukzaligen is zeer grote vrede: maar dat nochtans onder haar verscheidenheid van oordelen of gevoelen kan wezen, te weten als de raad van God haar onbekend zijnde, welk de engelen niet altijd geopenbaard wordt, de een aldus, de ander alzo, oordeelt dat men doen zal: want verscheidenheid van gevoelen neemt de vriendschap niet weg maar de tegenheid van wil.
  
 ==== 30. Hebben de engelen die niet gezondigd hebben Christus als middelaar nodig gehad? ==== ==== 30. Hebben de engelen die niet gezondigd hebben Christus als middelaar nodig gehad? ====


Paginahulpmiddelen