Institutie van Bucanus

de christelijke leer in vragen en antwoorden


institutie:6

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
institutie:6 [30-08-2025 om 15.01 uur] Henk van Abbemainstitutie:6 [20-09-2025 om 11.40 uur] (huidige) ds. J.H. Zwart
Regel 104: Regel 104:
 ==== 20. Heeft eenieder zijn eigen naam? ==== ==== 20. Heeft eenieder zijn eigen naam? ====
  
-De namen die hun voor een tijd gegeven worden om de ambten die hen opgelegd zijn, zijn geen eigennamen maar namen die verschillende manieren aangeven waardoor ze Gods wil volbrengen, die krachtig uitvoeren en waarmee ze aan de mensen verschijnen.((*Daniël 8:16 *Daniël 9:21)) Zo wordt in Lucas 1:19 gesproken van Gabriël, wiens naam betekent: de sterkte van God, omdat God door hem zijn macht uitvoert. En Daniël 10:13 spreekt van Michaël, dat betekent: wie is als de sterke God. Tobit 3:19 noemt Rafaël, welke naam komt van helen of gezond maken, want hij was gekomen om Sara en Tobias gezond te maken. Evenzo noemt 4 Ezra 4:1 Uriël, wat betekent: van het licht, omdat hij gekomen was om Ezra te verlichten en te onderwijzen.+De namen die hun voor een tijd gegeven worden om de ambten die hen opgelegd zijn, zijn geen eigennamen maar namen die verschillende manieren aangeven waardoor ze Gods wil volbrengen, die krachtig uitvoeren en waarmee ze aan de mensen verschijnen.((*Daniël 8:16 *Daniël 9:21)) Zo wordt in Lucas 1:19 gesproken van Gabriël, wiens naam betekent: de sterkte van God, omdat God door hem zijn macht uitvoert. En Daniël 10:13 spreekt van Michaël, dat betekent: wie is als de sterke God. Tobit 3////:19 noemt Rafaël, welke naam komt van helen of gezond maken, want hij was gekomen om Sara en Tobias gezond te maken. Evenzo noemt 4 Ezra ////4:////1 Uriël, wat betekent: van het licht, omdat hij gekomen was om Ezra te verlichten en te onderwijzen.
  
 ==== 21. Hebben de engelen ook enige kennis van dingen? ==== ==== 21. Hebben de engelen ook enige kennis van dingen? ====
Regel 130: Regel 130:
   - Zij kunnen werken in die zin, zo uitwendig, als toen ze de ogen van die van Sodom verblindde dat ze de deur van Lots huis niet konden zien, ((*Genesis 19:1)) en de Syriërs ((*2 Koningen 6:18))een gedruis in haar leger verwekt hebben.((*2 Koningen 7:6)) Zo ook de inwendige, gelijk als ze de oudvaders veel dingen in de droom getoond en geopenbaard hebben, en de vromen veel dingen in het geheugen en het verstand terug brachten.   - Zij kunnen werken in die zin, zo uitwendig, als toen ze de ogen van die van Sodom verblindde dat ze de deur van Lots huis niet konden zien, ((*Genesis 19:1)) en de Syriërs ((*2 Koningen 6:18))een gedruis in haar leger verwekt hebben.((*2 Koningen 7:6)) Zo ook de inwendige, gelijk als ze de oudvaders veel dingen in de droom getoond en geopenbaard hebben, en de vromen veel dingen in het geheugen en het verstand terug brachten.
   - De engelen kunnen het verstand zelf niet verlichten of de wil krachtig roeren, hetwelk de Heilige Geest alleen toekomt. ((*Spreuken 21:1)) Maar als werktuigen van de Heilige Geest het bedenken van het gehoorde woord verwekken, het verstand de waarheid voorstellen en hetzelve vermanen, dat ze zelf toestemt en onze wil tot enig goed, als Raadsheren radende, alleen en inwendig als sprekende en werkende door een geestelijke wijze aansporen. ((*Hebreeën 1:14 *Matteüs 2:13))   - De engelen kunnen het verstand zelf niet verlichten of de wil krachtig roeren, hetwelk de Heilige Geest alleen toekomt. ((*Spreuken 21:1)) Maar als werktuigen van de Heilige Geest het bedenken van het gehoorde woord verwekken, het verstand de waarheid voorstellen en hetzelve vermanen, dat ze zelf toestemt en onze wil tot enig goed, als Raadsheren radende, alleen en inwendig als sprekende en werkende door een geestelijke wijze aansporen. ((*Hebreeën 1:14 *Matteüs 2:13))
-  - Die goede engelen hebben ook meer kracht dan de duivelen.((*Openbaring 12:7-8 *Tobit 8:3))+  - Die goede engelen hebben ook meer kracht dan de duivelen.((*Openbaring 12:7-8 Vgl. ook Tobit 8////:3.))
  
 ==== 26. Welke spraak gebruiken de engelen bij God, onder elkaar of bij de mensen? ==== ==== 26. Welke spraak gebruiken de engelen bij God, onder elkaar of bij de mensen? ====
Regel 150: Regel 150:
 ==== 29. Kan er twist en onenigheid komen onder de goede engelen omwille van ons? Zoals in Daniël 10:13 gezegd wordt dat de vorst van de Perzen gestreden heeft tegen de vorst van Griekenland? ==== ==== 29. Kan er twist en onenigheid komen onder de goede engelen omwille van ons? Zoals in Daniël 10:13 gezegd wordt dat de vorst van de Perzen gestreden heeft tegen de vorst van Griekenland? ====
  
-De zeer geleerde overzetter antwoordt dat we door het woord ‘vorsten’ niet moeten verstaan de engelen die over de koninkrijken van Perzië en Griekenland gesteld zijn, maar die mensen die in die tijd vorsten van Perzië en Griekenland waren. De zin is dat de engel wel tegen Cambyses, toen ter tijd koning van Perzië een en twintig dagen gestreden heeft, dat is: dat hij belet heeft, dat zijn wrede besluiten en plannen om het volk van God nog langer in de gevangenis te houden, en nog meer te verdrukken, niet in het werk zouden gesteld worden: maar dat ook daarna komen zal de vorst van Griekenland, te weten Alexander de Groote, die de razernij van de vorsten van Perzië tegen het volk van God ontstoken, zou bedwingen, hetwelk de historie getuigt dat geschied is. Deze schoolleraars antwoorden dat er een zeer grote overeenkomst en eenheid tussen de engelen is, zoveel de wil aangaat, omdat ze gelukzalig zijn en tussen de gelukzaligen is zeer grote vrede: maar dat nochtans onder haar verscheidenheid van oordelen of gevoelen kan wezen, te weten als de raad van God haar onbekend zijnde, welk de engelen niet altijd geopenbaard wordt, de een aldus, de ander alzo, oordeelt dat men doen zal: want verscheidenheid van gevoelen neemt de vriendschap niet weg maar de tegenheid van wil.+De zeer geleerde overzetter antwoordt dat we door het woord ‘vorsten’ niet moeten verstaan de engelen die over de koninkrijken van Perzië en Griekenland gesteld zijn, maar die mensen die in die tijd vorsten van Perzië en Griekenland waren. De zin is dat de engel wel tegen Cambyses, toentertijd koning van Perzië een en twintig dagen gestreden heeft, dat is: dat hij belet heeft, dat zijn wrede besluiten en plannen om het volk van God nog langer in de gevangenis te houden, en nog meer te verdrukken, niet in het werk zouden gesteld worden: maar dat ook daarna komen zal de vorst van Griekenland, te weten Alexander de Groote, die de razernij van de vorsten van Perzië tegen het volk van God ontstoken, zou bedwingen, hetwelk de historie getuigt dat geschied is. Deze schoolleraars antwoorden dat er een zeer grote overeenkomst en eenheid tussen de engelen is, zoveel de wil aangaat, omdat ze gelukzalig zijn en tussen de gelukzaligen is zeer grote vrede: maar dat nochtans onder haar verscheidenheid van oordelen of gevoelen kan wezen, te weten als de raad van God haar onbekend zijnde, welk de engelen niet altijd geopenbaard wordt, de een aldus, de ander alzo, oordeelt dat men doen zal: want verscheidenheid van gevoelen neemt de vriendschap niet weg maar de tegenheid van wil.
  
 ==== 30. Hebben de engelen die niet gezondigd hebben Christus als middelaar nodig gehad? ==== ==== 30. Hebben de engelen die niet gezondigd hebben Christus als middelaar nodig gehad? ====


Paginahulpmiddelen