Institutie van Bucanus

de christelijke leer in vragen en antwoorden


institutie:9

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
institutie:9 [09-11-2022 om 00.27 uur] ds. J.H. Zwartinstitutie:9 [29-08-2024 om 17.28 uur] (huidige) ds. J.H. Zwart
Regel 27: Regel 27:
 ==== 5. Waarom wordt de mens het beeld van God genoemd? ==== ==== 5. Waarom wordt de mens het beeld van God genoemd? ====
  
-Vanwege de werkelijke gelijkheid die er met God is.+Vanwege de gelijkenis die hij met God vertoont.
  
-==== 6. Waarom is hij naar Gods beeld geschapen? ====+==== 6. Waarom is hij náár Gods beeld geschapen? ====
  
-Vanwege het onvolkomene in die gelijkheid, want hij is niet volkomen het beeld van God, zoals Christus de Vader volkomen representeert of ten volle Zijn beeld is.+Vanwege het onvolkomene in die gelijkenis, want hij vertoonde niet volkomen het beeld van God, zoals Christus de Vader volkomen representeert of vertoont.
  
 ==== 7. Is de ‘hele Adam’, dus met ziel en lichaam, naar Gods beeld geschapen? ==== ==== 7. Is de ‘hele Adam’, dus met ziel en lichaam, naar Gods beeld geschapen? ====
Regel 80: Regel 80:
  
   - Niet op die manier dat dit beeld ook eenvoudigweg een lichaam is met de gestalte als van het menselijke lichaam. Nee, dit beeld is een “lichaam” dat samengevoegd is met de redelijke ziel. En zo draagt het lichaam een deel van het beeld van God, en bevat het bij wijze van spreken de hele wereld in zich. Daarom wordt de mens ook wel “de kleine wereld” genoemd, waarin de Schepper en het beeld van de hele wereld tot uiting komen.   - Niet op die manier dat dit beeld ook eenvoudigweg een lichaam is met de gestalte als van het menselijke lichaam. Nee, dit beeld is een “lichaam” dat samengevoegd is met de redelijke ziel. En zo draagt het lichaam een deel van het beeld van God, en bevat het bij wijze van spreken de hele wereld in zich. Daarom wordt de mens ook wel “de kleine wereld” genoemd, waarin de Schepper en het beeld van de hele wereld tot uiting komen.
-  - De vele onderdelen van het menselijk lichaam, zoals ogen, mond, tong en handen laten de geestelijke eigenschappen van God zien, zoals Zijn wijsheid en Zijn macht, en nog andere. Zie Hebreeën 8:5((*Hebreeën 8:5)) en 10:1((*Hebreeën 10:1)), waar de tabernakel, de ark van het verbond, de tafel, het heilige vaatwerk en de offers afbeeldingen waren van de hemelse en geestelijke zaken.+  - De vele onderdelen van het menselijk lichaam, zoals ogen, mond, tong en handen laten de geestelijke eigenschappen van God zien, zoals Zijn wijsheid en Zijn macht, en nog andere. Zie Hebreeën 8:5((*Hebreeën 8:5)) en ~Hebreeën 10:1((*Hebreeën 10:1)), waar de tabernakel, de ark van het verbond, de tafel, het heilige vaatwerk en de offers afbeeldingen waren van de hemelse en geestelijke zaken.
   - De gaven van de ziel straalden uit naar het lichaam, zoals het licht van de kaars de lantaarn verlicht. De gerechtigheid en heiligheid hadden invloed op het lichaam en de onderdelen ervan. Daardoor oefende de mens door zijn lichaam de waardigheid en het hoge gezag van de mens uit over alle schepselen hier op aarde. Met name door zijn voorkomen straalde hij een gebiedende, heersende majesteitelijke kracht uit, waardoor hij door de dieren als een overste over hen werd gezien.   - De gaven van de ziel straalden uit naar het lichaam, zoals het licht van de kaars de lantaarn verlicht. De gerechtigheid en heiligheid hadden invloed op het lichaam en de onderdelen ervan. Daardoor oefende de mens door zijn lichaam de waardigheid en het hoge gezag van de mens uit over alle schepselen hier op aarde. Met name door zijn voorkomen straalde hij een gebiedende, heersende majesteitelijke kracht uit, waardoor hij door de dieren als een overste over hen werd gezien.
  


Paginahulpmiddelen