Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
institutie:34 [27-02-2024 om 10.14 uur] – ds. J.H. Zwart | institutie:34 [23-04-2024 om 21.39 uur] (huidige) – ds. J.H. Zwart | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
- | ====== De ergernis | + | ====== De aanstoot |
- | ==== 1. Wat bedoelen we met het woord ' | + | ==== 1. Wat bedoelen we met het woord ‘aanstoot’? ==== |
- | Datgene wat in het Grieks | + | Dit wordt in het Grieks met verschillende woorden aangeduid: |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | Het woord ' | + | |
- | ==== 2. Wat is ergernis? ==== | + | Zo is dus de betekenis van het woord ergernis |
- | Al hetgeen iemand of een oorzaak of een bron van ergernis | + | ==== 2. Wat is aanstoot? ==== |
- | ==== 3. Hoeveel ergernissen | + | Alles wat iemand tot ergernis kan zijn. Het kunnen onze woorden |
- | Bernardus van Clairvaux deelt ze in twee groepen in: inwendige en uitwendige. De // | + | ==== 3. Zijn er verschillende soorten |
- | Hier bedoelt hij het oog , de hand, de voet, de begeerten | + | Bernardus van Clairvaux onderscheidt twee soorten: aanstotelijke dingen die vanuit |
- | De // | + | Er is sprake |
- | ==== 4. Hoe menigerlei is deze uitwendige ergernis? ==== | + | ==== 4. Welke soorten aanstoot van buitenaf kunnen onderscheiden worden? ==== |
- | Drieërlei. | + | We onderscheiden drie soorten: |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | ==== 5. Wat is een gegeven ergernis? ==== | + | ==== 5. Wat houdt het geven van aanstoot in? ==== |
- | Wiens schuld komt van de persoon | + | De oorzaak |
- | Want alhoewel Christus niet gestruikeld is of zich gestoten heeft, nochtans twijfelen van Petrus niet zo dat Christus bij het overdenken van het kruis verschrikt werd en zijn beroeping naliet. Het spreken van Petrus heeft Hem inderdaad waarlijk bedroeft. Het zou voor de zwakken een gelegenheid om te vallen zijn geweest. | + | ==== 6. Op hoeveel manieren kan er aanstoot worden gegeven? ==== |
- | ==== 6. Hoe menigerlei is de gegeven ergernis? ==== | + | Op twee manieren: iemand kan aanstoot geven in besloten kring, of in het openbaar. |
- | Hier valt tweeërlei onderscheid te maken, heimelijke en openbare: | + | Van het eerste is sprake als er maar aan één iemand of aan een klein aantal personen aanstoot wordt gegeven. Bijvoorbeeld als een kind zijn ouders, een knecht zijn heer of een gehuwde zijn geliefde, ontrouw ziet zijn aan de dienst van God, hen hoort zweren of vloeken, of iets onfatsoenlijks ziet doen of hoort spreken. Dit kan anderen bedroeven, maar het gevaar is ook dat ze er een voorbeeld aan nemen. Over deze ergernis zegt Christus in Marcus 9:42: “Wie één van deze kleinen, die geloven, tot zonde verleidt, het zou beter voor hem zijn, dat een molensteen om zijn hals was gedaan en hij in de zee was geworpen.” |
- | 1. de // | + | Van aanstoot geven in het openbaar is sprake als een groter |
- | De // | + | Verder |
- | 2. Wordt gegeven ergernis onderscheiden door het geen wordt gedaan of in onderscheiding van de personen die ze doen. Hierom | + | ==== 7. Wat is er de oorzaak |
- | ==== 7. Wat is de oorzaak van de gegeven ergernis? ==== | + | De diepere |
- | De diepe oorzaak is Gods oordeel. | + | - Het oordeel |
+ | - Het oordeel van God ten gunste van de uitverkorenen, | ||
- | - Tegen de goddelozen zoals er bijvoorbeeld de ergernis en het beletsel geweest | + | De belangrijkste veroorzaker van al het aanstotelijke |
- | - Het oordeel Gods om der goeden wil of tot voordeel der uitverkorenen waar men van leest in 1 Korintiërs 11:19 "Want scheuringen moeten | + | |
- | De voornaamste oorzaak van alles is de satan die de mensen tot alle kwaad aanzet. | + | ==== 8. Op welke manieren wordt het geven van aanstoot bevorderd? ==== |
- | De middelen waarvan hij gebruik maakt zijn verkeerdheid in stelling, zwakte van karakter en verdorvenheid van de menselijke natuur. Valse leraars maar ook onervarenheid, | + | Op vier manieren: |
- | ==== 8. Welke zijn de medewerkende oorzaken? Ofwel: op hoe velerlei wijzen wordt er ergernis | + | - Door het brengen van een onzuivere leer en het leiden van een onchristelijk leven. Bijvoorbeeld: |
+ | - Door uitspraken of opvattingen die verwerpelijk of zelfs godslasterlijk | ||
+ | - Door een levenswijze die in strijd is met de wet van God, zoals: bedrog, boevenstreken en andere verwerpelijke voorbeelden. | ||
+ | - Door misbruik te maken van de christelijke vrijheid, waardoor kleingelovigen van het christelijke leven afgehouden worden. Doorgaans brengt deze ergernis | ||
- | Op vierderlei wijze. | + | ==== 9. Welke straf is ingesteld voor mensen die aanstoot geven? ==== |
- | - Door valse leer en godsdienst als daar zijn de ketterijen, dwalingen, afgoderijen, | + | Christus zegt hen in Matteüs 18:7 een vreselijk oordeel aan: “Wee |
- | - Door uitspraken of betogen die of schandelijk, | + | |
- | - Door leven en manieren die tegen Gods wet strijden als daar zijn de oneerlijke of schandelijke boeven streken en slechte voorbeelden. | + | |
- | - (???naar mijn idee is de strekking van dit betoog onder [4] dat de dadelijke d.w.z. direct te herkennen zonden minder schade aanrichten dan de zonden | + | |
- | ==== 9. Welke straf is er gesteld over degenen die ergernis geven? ==== | + | ==== 10. Wanneer |
- | Christus roept over hen uit Matteüs 18:7 dat vreselijke wee: " Wee de wereld om de verleidingen tot zonde. " En in het voorgaande vers 6 zegt Hij: " Maar een ieder, die één dezer kleinen, die in Mij geloven, tot zonde verleidt, het zou beter voor hem zijn, dat een molensteen om zijn hals was gehangen en hij verzwolgen was in de diepte der zee. " | + | Van deze tweede soort van aanstoot [zie antwoord 4] is sprake als mensen aanstoot nemen of zich ergeren aan woorden of daden van andere christenen, aan de zuivere leer, het geringe aanzien van de gemeente, of andere bijkomende zaken. Maar in het bijzonder ontstaat deze vorm van aanstoot wanneer we in oprechte vroomheid en in alle eerlijkheid spreken, met raad en daad, op het juiste moment. Om die reden kan iemand negatief over ons oordelen en aanleiding vinden zich te ergeren. Deze vorm van aanstoot aan iets nemen is onterecht en kan voortkomen uit een dwaling, uit een verdraaiing van de waarheid, of uit kwaadwilligheid. |
- | ==== 10. Wat is een overgenomen ergernis? ==== | + | ==== 11. Hoeveel vormen van aanstoot nemen zijn er? ==== |
- | (??? idem: vrije interpretatie ???) | + | Twee, want het aanstoot nemen kan menselijk of duivels van aard zijn. |
- | Die de mensen uit de daden of het zeggen | + | De menselijke vorm is nog weer in tweeën onder te verdelen, afhankelijk |
- | ==== 11. Hoe menigerlei is een aangenomen | + | - Mensen die zich ergeren aan het geringe aanzien van christenen, aan het kruis van Christus en aan Zijn aangenomen menselijke natuur. |
+ | - Mensen die zich ergeren omdat ze veronderstellen dat er iets nieuws geleerd wordt in de eenvoudige leer van het Evangelie. Het gaat daarbij om ergernis aan de verkondiging van de genade waardoor wij onderwezen worden dat alle mensen van nature zondaars zijn en aan de toorn van God onderworpen zijn, en alleen uit genade ofwel alleen door het geloof in Christus Jezus gerechtvaardigd en zalig gemaakt worden. Ook kan men zich ergeren aan de leer van de verkiezing (predestinatie of voorbestemming) en aan het leerstuk over de innerlijke strijd van de nieuwe tegen de oude mens. | ||
+ | - Mensen die zich ergeren aan de christelijke handel en wandel waardoor ze zich bestraft voelen. Ook kan men aanstoot nemen aan de christelijke vrijheid in het gebruik van de middelmatige dingen. | ||
+ | - Ten slotte kunnen goddeloze mensen zich ergeren aan het kruis en vervolgingen die men doorgaans als belijder van het evangelie ondervindt. Deze wordt, omdat ze voortkomt uit haat en weerzin van degenen die zich eraan ergeren, ook wel een farizeïsche | ||
- | Tweeërlei; menselijke en duivelse. De menselijke, die ook tweeërlei is, namelijk (1) door toeval aan degenen die het betreffen namelijk goddelozen en (2) der vromen. De ergernissen van de goddelozen is een ergernis van de wereldse mensen die als de wijzen | + | ==== 12. Wat zijn de oorzaken |
- | - Door zwakke of zieke gedaante, ootmoedigheid, | + | De diepste oorzaak is Gods rechtvaardige voorzienigheid, waarin alle aanstoot begrepen is en waardoor |
- | - door de onjuistheid | + | |
- | - Door het leven, handel en wandel van de godzaligen door welke zij zich bestraft voelen worden en door het vrije gebruik van de middelmatige dingen. | + | |
- | - Door het kruis en vervolgingen die in het algemeen bij de belijdenis van het evangelie plaatsvinden. Welke ergernis, overmits dat zij voortkomt uit de haat en nijd dergenen die geërgerd worden genoemd wordt een farizeïsche ergernis, waarvan de discipelen | + | |
- | ==== 12. Wat zijn de oorzaken van deze genomen ergernis? ==== | + | Een hieraan ondergeschikte oorzaak is dat de satan goddeloze mensen ertoe aanzet dat ze alle dingen als kwaad beschouwen en duiden. |
- | De opperste werkende | + | De directe |
- | De andere oorzaak is dat de satan die de goddelozen daartoe bestemt dat ze alle dingen ten kwade nemen en duiden. | + | Dergelijke ergernissen komen voor als reactie op het belijden van de gezonde leer en de prediking daarvan, de levenswijze |
- | De werktuiglijke oorzaak zijn de mensen zelf die geërgerd worden door de godzaligheid van de ander. | + | ==== 13. Kunnen we dit soort ergernissen niet voorkomen? ==== |
- | De aanjagende of dienstbare oorzaken hiervoor zijn de blindheid van het menselijk vernuft, het verdorven oordeel | + | Nee, maar we moeten ze gewoon helemaal geen aandacht geven, naar het bevel van de Heere in Deuteronomium 33:9, [waar over Levi staat geschreven dat hij] “van zijn vader en zijn moeder zei: ik zie hen niet; zijn broeders wilde hij niet kennen en van zijn kinderen wilde hij niet weten”.((De Levieten sloegen bij het bestraffen |
- | De momenten of gelegenheden waarop dit zich uit zijn bij de belijdenis van de gezonde leer en de prediking daarvan, de manieren, leven, daden, werken en kruis van de godzaligen, het aanwijzen van de inhoud of de stand van de waarheid. | + | Toen Christus over de farizeeën sprak die zich aan Zijn woord ergerden, gaf Hij als regel: “Laat hen gaan, blinden zijn zij, die blinden leiden” (Matteüs 15:14). Met andere woorden: let niet op hun ergernis; sluit uw ogen ervoor. |
- | Maar de vorm en de wijze wordt uitgedrukt in de verscheidenheid | + | En de apostelen hebben gezegd: “Men moet Gode meer gehoorzamen dan de mensen” (Handelingen 5:29). Denk ook aan de uitspraak van Bernardus |
- | ==== 13. Zal men dergelijke ergernissen schuwen of mijden? ==== | + | Daarom moeten we het eerste en het tweede gebod boven alle menselijke dingen houden, naar het voorbeeld van Elia tegenover koning Achab,((*1 Koningen 18:18)) en dat van Paulus tegenover Petrus en hen die joods wilden zijn.((*Galaten 2: |
- | Neen, maar men zal ze gans niet aandacht geven naar het bevel van de Heere (Deuteronomium 33:9): " die van zijn vader en zijn moeder zeide: ik zie hen niet; zijn broeders wilde hij niet kennen en van zijn kinderen wilde hij niet weten. Want zij onderhouden uw woord en bewaren uw verbond." | + | ==== 14. Wat voor aanstoot kan er door gelovigen genomen worden? |
- | ==== 14. Wat is de genomen ergernis | + | Aanstoot die genomen wordt door gemeenteleden die nog zwak zijn in het geloof, of aanstoot die niet verkeerd |
- | Die genomen wordt van degenen die noch zwak en teer zijn in de gemeente of die helemaal niet onwillig en verkeerd zijn; maar die door de kwaadwilligen gezocht worden opdat zij de Heere van het evangelie voor de onverstandigen verdacht maken en in twijfel trekken. Of die een verdrukking van de gemeentezijn door het afleiden van de eenvoudigen, | + | ==== 15. Wat kan de zwakke gelovigen als verweer tegen deze ergernissen worden aangeraden? ==== |
- | ==== 15. Welke raad is er voor de zwakken tegen deze ergernissen? | + | Het is goed om de gang van zaken in de oude gemeente en in het rijk van Christus steeds |
- | Als wij bedenken de gang van zaken in de vroege gemeente en van het rijk van Christus , zo wij bedenken wat de hemelse leer is en goed waarnemen en letten op de uitgang en het einde van de goddelozen en op de blijde uitkomst van de godzaligen, dan leert de profeet in de zestiende psalm: " Ik tobde erover om dit te begrijpen, | + | ==== 16. Wat is een duivelse vorm van aanstoot? ==== |
- | ==== 16. Wat is de duivelse genomen ergernis? ==== | + | Aanstoot |
- | Als de mensen de gebreken en zonden van de heilige mannen schandelijk gebruiken tot vrijheid om te zondigen, zoals Cham de dronkenschap van zijn vader. Ander de onkuise liefde van Lot: het overspel en de doodslag van David: het verloochening van de vals gezworen eed van Petrus, de roverij van Zacheüs de tollenaar en dergelijke om zich zonder enige schaamte tot alle bedorvenheid te begeven. En dit wordt met recht duivels genoemd vanwege de hoedanigheid en niet vanwege het onderwerp omdat ze zeer een smet wordt tot oneer, schande en smaad van de voorgaande geslachten en tot Gods hoon en verachting. Men moet het vermijden de gebreken en zonden van bijbelse personen te misbruiken om daar in vrijheden te vinden en daar heel zorgvuldig in zijn. | + | ==== 17. Wat verstaan we onder de derde soort aanstoot? ==== |
- | ==== 17. Welke is de derde soort van ergernis? ==== | + | Deze vorm van aanstoot kan men // |
- | Die men gemengde ergernissen zou mogen noemen, dat is eensdeels gegeven, eensdeels genomen; namelijk als iemand de christelijke vrijheid onterecht gebruikt of wanneer iemand met de vijanden van de waarheid huichelt. Welke soort van ergernis nochtans schijnt meer gegeven dan genomen ergernis te zijn: en om deze op te merken moet men deze regel onthouden: men zal niet zonder geloof en tegen de liefde handelen. Daarom zegt Paulus in 1 Korintiërs 6:12 en 10:23: " Alles is mij geoorloofd, maar niet alles is nuttig ". | + | ==== 18. Waar leiden aanstotelijke dingen uiteindelijk toe? ==== |
- | En er is de uitspraak | + | De bedoeling |
- | ==== 18. Welke is het einde van de ergernissen. ==== | + | Maar Gods uiteindelijke doel is de Zijnen te beproeven en de goddelozen te ontmaskeren. Zo wordt het onderscheid zichtbaar tussen wie God in waarheid en oprecht dienen en de huichelaars.((*1 Korintiërs 11:9)) |
- | Het einde van de satan, die de ergernissen verwekt, | + | ==== 19. Wat is het nut van deze leer? ==== |
- | Maar Gods doel, die ze schikt | + | Dat wij onze harten |
- | ==== 19. Wat is het gebruik | + | ==== 20. Welke dingen zijn in strijd met het geven van aanstoot? ==== |
- | Dat wij onze harten en gevoelens door het Woord Gods tegen alle ergernissen wapenen en onze zeden en manieren naar het richtsnoer van Gods wet laten leiden, " | + | Goede voorbeelden, |
- | + | ||
- | ==== 20. Welke dingen strijden tegen de gegeven ergernis? ==== | + | |
- | + | ||
- | De eerlijke | + |